Den nergrävda samlingen

Kaktusvisning 2013-09-04

Kaktusvisning i Löderup

Onsdag den 4 september öppnade Hans Ferm sin trädgård och välkomnade en handfull nyfikna besökare. Sin kaktussamling förvarar han inomhus under vintern, men på våren grävs alla krukor ner i en rabatt vid en skyddande vägg och lapar sol hela sommaren, i gott sällskap av en lika imponerande samling suckulenter. Så mycket vatten behöver de inte och på vintern inget alls. Några kaktusar är han extra stolt över, tex den platta Opuntian med sina Musse Pigg-liknande öron, och Mammillarian som blommat så vackert i mörkt rosa, några blommor gick fortfarande att se. Flera av kaktusarna har blommat under sommaren och nu när Hans äntligen köpt en kamera lovar han att ta foton vid nästa sommars blomning.

- Eller kom förbi själv och titta, säger han.

Ja tack, det gör vi gärna för trevligt var det och hela trädgården vittnar om Hans uppfinningsrikedom. Från att ha varit en grusplan/parkeringsplats har tomten transformerats till en slottspark med rosenberså, en pergola omgiven av tujor (där vi satt länge och njöt av fikat och sällskapet) och flera rabatter med bland annat palmliljor och dahlior. Väldigt vackert! Och så det kanadensiska liljeträdet som under sommaren haft 98 väldoftande vita blommor.
Svårslaget, men nästa år blir trädet ännu större och blommar kanske ännu rikare.

Vi kommer tillbaka!

Inga artiklar hittades