Utställningsaffischen målad av Irena Cronberg

Konstutställning 2013-05-01

Vårvernissage

Det var mycket folk i rörelse denna soliga första maj när föreningens oljemålningsgrupp ställde ut sina alster på Cabinen i Surbrunnsparken, Ystad, i samverkan med ABF. Utanför huset hölls första maj-tal, men inne var stämningen opolitisk. Folk tog sin tid att gå runt och beskåda de olika stilar, färger och motiv som hängde på väggarna, eller tog en fika i kafeterian.
Oljemålningscirkeln har pågått i några år nu och intresset ökar. Anna Weberg deltar i cirkeln och var även med som utställare.

”När man sitter med penseln i handen glöms tid, rum och smärta. Det trevliga sällskapet är grädden på moset.”

Cirkelledaren Lotta Jangbro var också nöjd:

”Alla deltagare har utvecklats jättemycket. Några var nybörjare och hade lite svårt med färgkomposition, men de har kommit ifatt. Nu får jag akta mig!” skrattar hon.

Alla var överens om att dagen var mycket lyckad och kanske blir detta en vårtradition att se fram emot!

Foto: Tom Setterwall