Den komfortabla bussen som tog oss runt

Ut-i-det-blå 2013-06-13

En bussresa att minnas

En busslast förväntansfulla resenärer gissade hejvilt vart vi var på väg när bussen gled fram på ringlade småvägar för att så småningom stanna till i Djurröd. I Rickarums Byateaters lada delades en påse med godsaker ut till alla deltagare som också fick lära sig mer om teaterns uppkomst och verksamhet. Ett stenkast bort i Djurröds gamla skolbyggnad med anslutande lärarbostad fick gruppen en guidad inblick i skolans värld. Skolan är numera museum och placerade i gamla obekväma bänkar längtade ingen av oss tillbaka till den tiden.

Bussen rullade vidare och nästa stopp var vattenriket i Kristianstad där vattendelen  underströks med en uppfriskande regnskur. Guidningen på Naturum bjöd på mycket spännande att se, höra och uppleva. Det var en hisnande känsla att sitta i Opteryx kapseln och följa med på den simulerade flygturen över området.

Nästa stopp var efterlängtat av allas hungriga magar: den fantastiska Bykrogen Österslöv. Maten var femstjärnig, inte minst den gräddiga chokladmoussen som serverades till efterrätt, och den mysiga atmosfären bidrog till en verkligt trevlig stund och fin avslutning på utfärden.

Trötta, mätta och belåtna kom alla hem igen och började redan längta till nästa års resa.